سرنخ تجاری (Business Lead)

در دنیای تجارت، سرنخ تجاری(LEAD) به فرد یا سازمانی گفته می‌شود که به نوعی علاقه خود را به محصولات یا خدمات نشان داده است. این علاقه می‌تواند به شکل‌های مختلفی مانند بازدید از وب‌سایت، دانلود یک کتاب الکترونیکی، ثبت‌نام در خبرنامه، شرکت در یک وبینار یا شناسایی از طریق واسطه‌های بازاریابی باشد. هدف اصلی از جمع‌آوری سرنخ‌ها، تبدیل آنها به مشتریان واقعی است.

این فرآیند معمولاً شامل چندین مرحله است که به قیف فروش (Sales Funnel)  معروف است.

در این قیف بر اساس ورودی‌ها که می‌تواند از منابعی مانند

  • رویدادهای تجاری
  • نمایشگاه
  • بازدید وب‌سایت
  • واسطه‌های فروش

تامین شود، هر شخص یا شرکت علاقمند نهایتا در صورت طی موفقیت‌آمیز همه مراحل به مشتری تبدیل ‌می‌شود.

از آنجا که شرکت‌های ایرانی در شناسایی و جذب سرنخ‌های خارجی توانمند نیستند، بنابراین ورودی و خروجی قیف به شکل توجیه پذیری برای سرمایه‌گذاری بر فعالیت بین‌الملل شکل نمی‌گیرد که منجر به توقف فعالیت‌های بین‌المللی شرکت‌ها و تمرکز بر سرنخ‌های اتفاقی می‌شود.

مراحل تبدیل سرنخ تجاری به مشتری

تولید سرنخ(Lead Generation) : در این مرحله، شما با استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی،  تلاش می‌کنید تا توجه افراد را به کسب‌و‌کار خود جلب کنید و آنها را به سرنخ تبدیل کنید. این روش‌ها می‌تواند شامل تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوا، سئو، شبکه‌های اجتماعی و … باشد.

سرنخ‌های واجد شرایط بازاریابی (Marketing Qualified Leads – MQL): در این مرحله، سرنخ‌هایی که از طریق فعالیت‌های بازاریابی به دست آمده‌اند،  ارزیابی می‌شوند تا مشخص شود آیا پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند یا خیر. معیارهایی مانند میزان تعامل و اطلاعات جمعیت‌شناختی  برای ارزیابی سرنخ‌ها استفاده می‌شوند.

سرنخ‌های واجد شرایط فروش(Sales Qualified Leads – SQL) : سرنخ‌هایی که  MQL  هستند و  معیارهای  تعیین شده توسط تیم فروش را نیز برآورده می‌کنند، به عنوان SQL در نظر گرفته می‌شوند. این سرنخ‌ها  آماده  ارتباط مستقیم با تیم فروش هستند.

توسعه فرصت(Opportunity Development) : در این مرحله، تیم فروش با سرنخ‌های SQL ارتباط برقرار می‌کند، نیازهای آنها را شناسایی می‌کند و  راه حل‌های مناسب را ارائه می‌دهد.

ارائه ارزش(Value Proposition) : در این مرحله،  ارزش  محصول یا خدمات  شما به طور  واضح  برای سرنخ  تشریح می‌شود و  مزایای  آن  برای  رفع نیازهای  او  برجسته می‌شود.

مذاکره(Opportunity Negotiation) : در این مرحله،  مذاکرات  با  سرنخ  برای  تعیین  شرایط  فروش،  مانند  قیمت،  زمان  تحویل  و  سایر  جزئیات  انجام می‌شود.

تبدیل به مشتری(Opportunity Won) : در نهایت،  اگر  مذاکرات  با  موفقیت  انجام  شود،  سرنخ  به  یک  مشتری  تبدیل  می‌شود.

روش انجام کار

فرایند ارزیابی:

در این مرحله، توان شرکت دانش‌بنیان در ایجاد تعامل بین‌المللی بررسی خواهد شد. چنانجه آمادگی حضور وجود نداشته باشد برای انجام برنامه‌های توانمندسازی هدایت می‌شود در غیر اینصورت جهت آماده سازی و شناسایی نیاز وارد مرحله بعدی می‌شود.

آماده سازی شرکت دانش‌بنیان:

برای همه شرکت‌ها یک یا دو جلسه آماده سازی برگزار خواهد شد. طی این جلسه‌ها که می‌توانند عمومی یا خصوصی باشند اصول مذاکره و نحوه ارایه محتوا ارایه خواهد شد. در نتیجه این مرحله محتوای حرفه‌ای عرضه‌کننده در شبکه‌های اجتماعی، وب سایت، نحوه مذاکره و استراتژی تک صفحه عرضه هدایت می‌شود.

شناسایی نیاز شرکت دانش‌بنیان:

نیاز دقیق شرکت دانش بنیان شامل:

  • زیرحوزه تخصصی
  • بازار هدف
  • صنعت هدف

مورد شناسایی قرار میگیرد تا در مراحل قبلی امکان شناسایی سرنخ‌های با کیفیت‌تر وجود داشته باشد.

شناسایی و ارزیابی شرکت‌های مقابل:

بر اساس نیاز شرکت‌های ایرانی، شرکت‌های مقابل شناسایی شده و سپس ارزیابی لازم از بین Lead ها صورت می‌گیرد تا SQL های قابل بازاریابی انتخاب شوند. برای این منظور جلسه مقدماتی یا مذاکره توسط ریتون با سرنخ برگزار می‌گردد.

تنظیم جلسه آنلاین:

پس از اطمینان از اینکه Lead یک SQL است، یک جلسه آنلاین بین دو طرف برای شناسایی فرصت‌های ممکن تنظیم می‌شود. در صورت مثبت بودن تمایل طرفین به ادامه مذاکرات، راه‌های ارتباطی جهت برگزاری جلسات بعدی در اختیار طرفین قرار می‌گیرند.

محدوده کار

نوع سرنخ:

از آنجا که کارآمدترین روش حضور در بازارهای هدف، تمرکز بر پارتنر/شریک تجاری مورد اتکا و شناخته شده در بازار هدف است، در این طرح، صرفا تمرکز بر شناسایی پارتنر/شریک تجاری خواهد بود. بنابراین در شناسایی سرنخ مناسب ارایه خدمات مکمل و دسترسی به بازار مورد انتظار شرکت ایرانی مهمترین شاخص انتخاب خواهد بود.

بازار هدف:

در این پویش، بازار هدف صرفا کشور روسیه است. 

صنعت:

شرکت‌های مورد پذیرش صرفا حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند.

نوع ارتباط:

ارتباط ایجاد شده صرفا با سرنخ‌هایی که به عنوان سرنخ آماده بازاریابی شناخته می‌شوند (SQL) خواهد بود.

تعداد سرنخ:

با توجه به اینکه در ابتدای امر سرنخ‌ها شناسایی می‌شوند و سپس پس از بررسی و پالایش سرنخ های واجد شرایط فروش شناسایی می‌شوند، برای هر شرکت یک یا دو SQL شناسایی می‌شود.

خدمات اضافه:

چنانچه شرکت ایرانی درخواست نماید، ریتون ایران میتواند به عنوان مذاکره کننده یا کمک مذاکره کننده ادامه مذاکرات را بر عهده گرد.

هزینه:

هزینه بهره‌گیری از این خدمت 40 میلیون تومان است که شرکت دانش‌بنیان صرفا 8 میلیون تومان پرداخت خواهد کرد و باقی مبلغ توسط صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت خواهد شد.

ثبت‌نام

جهت ثبت نام می‌توانید به سامانه سامانه خدمت صندوق نوآوری و شکوفایی (غزال) به آدرس https://ghazal.inif.ir مراجعه نموده و ثبت‌نام خود در سامانه صندوق نوآوری و شکوفایی را تکمیل کنید. 

فرم ثبت نام اولیه

سایر رویدادهای مرتبط

CIPR 2024